Plussapuolia vierailuissa on ollut paitsi se, että joku jaksaa vääntää minulle rautalangasta, mitä Raamatussa sanotaan (se on vähän raskas teos ihan kylmiltään luettavaksi) myös se, että onpa edes jotain juttuseuraa, kun päivät kuluvat melko verkkaan jälkikasvun kanssa kotona. Homma toimi ihan hyvin niin kauan, kun en viitsinyt kysellä juuri mitään, kun oletin, että minulta puuttuu joitain pohjatietoja ja siksi tulkitsen joitakin kohtia aivan eri tavalla kuin "pitäisi." Kun sitten lopulta esitin muutamia kysymyksiä, tunnelma muuttui sen verran selvästi, ettei sitä voinut olla huomaamatta.
Olen aina ollut epäluuloinen oikeastaan kaikkia uskonnollisia ryhmittymiä kohtaan, mutta muutama viikko JT:iden hellässä huomassa melkein sai suojaukseni pettämään. Muistan uskoneeni lapsena Jumalaan, sitten jossain vaiheessa sen uskon hukkasin, mutta muistan sen tunteen, mikä siitä varmuudesta syntyi, että jokin korkeampi voima huolehtii meistä. Hetken verran luulin, että voisin löytää uskon uudelleen, mutta tällä hetkellä tiedän, ettei totuus tule löytymään ainakaan valtakunnansalilta. Siitä huolimatta, että en ole käynyt edes kokeilemassa, vaikka minua on sinne yritetty maanitella jos vaikka millä tavalla. Yksi hyvä potku takalistolle oli se, kun jostain syystä sain lahjaksi kirjan "Puhu perustellen käyttämällä Raamattua" jonka alkulehdillä kerrotaan lukuisia tapoja aloittaa keskustelu haluttomankin henkilön kanssa. Oivalsin saman tien, ettei ovellani käyneellä parilla ole mitään henkilökohtaisia intressejä minua ja sieluani kohtaan vaan he käyvät vain tekemässä työtä. Erityinen kiitos heille kirjasta!
Eilen sain täällä jo tietää, etten onneksi näine hyvineni edes kelpaisi seurakuntaan, sillä asun yhdessä lapseni isän kanssa vaikkemme ole menneet naimisiin missään välissä. Tärkein syy, miksi haluan pysyäkin loitolla sieltä on nimenomaan tuo lapsi. Mielestäni usko on siinä määrin henkilökohtainen asia, että valinta on voitava tehdä itse. Todellista valinnan vapautta ei ole se, että tyrkytetään tiettyä elämänkatsomusta pikkuvauvasta alkaen, estetään mahdollisuuksien mukaan tilaisuudet ottaa selvää mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla ja lopulta annetaan valita - mutta vaakakupissa onkin uskonnon lisäksi myös oma perhe ja ystävät. Tyrmistyin suorastaan, kun selailin näitä sivuja ja opin, mitä seurakunnasta pois lähtemisestä seuraa. Käsittämätöntä kiristämistä mielestäni. Lähimmäisenrakkaus ja "rakastakaa vihollisianne" ei toteudu tuossa missään muodossa.
Hakusessa on siis edelleen jokin ryhmä tai henkilö, jonka kanssa käsitellä uskonnollisia puheenaiheita, mutta vapauteni säilyttäen.Luterilaisen kirkon piirissä minua rassaa liiallinenkin vapaus, mihinkään ei saa ns. oikeaa, "virallista" vastausta, mutta siltä ei sentään tarvitse suojella lapsiaan. Leijonaemo minussa sanoo, että jos Jumala vaatii lasten ahdistelua maailmanlopulla tai vaihtoehtoisesti sitä, että joutuisin hylkäämään jälkikasvuni totuutta etsiessäni, en todellakaan halua paikkaa paratiisista ja viettää loppua ikuisuutta sellaisen Jumalan yhteydessä. Menolippu kadotukseen siinä tapauksessa, kiitos! Jos Jumala todella on rakkaus, hän ymmärtää kyllä, miksi tässä elämässä huolehdin ennemmin lapsestani kuin mahdollisuudesta ikuiseen elämään. Aina on sitä paitsi olemassa riski, ettei Jumalaa olekaan. Tosin se vaihtoehto tuntuu epätodennäköiseltä, sen verran suuri ihme jokainen elämä minusta on.
Tämä palsta vaikuttaa lupaavalta, vaikka en siis tosiaan JT-taustainen olekaan. Katsotaan, mitä tästä kehkeytyy. Suurinta osaa ajatuksistani en nytkään saanut kirjalliseen muotoon, mutta ehkä pikku hiljaa. Punainen lanka on vielä minultakin hukassa...