Kovanyrkki kirjoitti:Mä en suoraan sanoen aina käsitä teidän kirjoituksia tylsyydestä ja ummehtuneisuudesta. Otan osaa, jos teillä on ollut pirun tylsää, eli olette helvetin tylsiä ihmisiä, eikä mielikuvitus laukkaa sitten pätkääkään. Mutta jos te olette olleet aloitekyvyttömiä, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki ovat sellaisia.
Itse vertaan jehovantodistajien nykytilaa ja kiinnostavuutta omaan lapsuuteeni 80-luvun alussa, jolloin loppu oli vielä konkreettisesti tulossa vuosien sisällä. Ei meikäläiselle annettu paljoa mahdollisuuksia ehtiä kouluun, saati suorittaa sitä loppuun. Silloin jehovantodistajuudessa oli jotain todella omaleimaista ja uskon palo vt-seuraan oli jotain käsinkosketeltavaa. Voisin kuvitella, että takavuosina jehovantodistajuuden lisäarvo on ollut 80-lukuun verrattuna vielä moninkertainen kiinnostavuuden kannalta.
Kun sitten muistelen loppuaikaani järjestössä, niin jehovantodistajuus ei antanut opillisessa mielessä muuta kuin olettamuksia, spekulointeja ja epävarmuutta. Kokouksista en kokenut saavani muuta kuin hengailua kavereiden kanssa. Konventtien kiinnostavuus, juhlan tuntu ja se suuri yhteisölisyyden tunne alkoi haalistua vuosi vuodelta. Kaavamaisuus kangistaa, varsinkin kun järjestöllä ai ole nykyään antaa mitään uutta tai aidosti kiinnostavaa.
"Totuus" on vain rekvisiittaa monelle syntymäuskonnossa, joten yhteisöllisyys ja perinne on se, mikä minut siellä pitää. >>Totuus 'totuudesta'<< tuosta on minulle turha jauhaa.
Jehovantodistajuus ei kuitenkaan lähtökohtaisesti perustu näille asioille, joita sinä pidät ensisijaisina todistajuuttasi ajatellen. Sen tulisi perustua totuudelle, mutta tuosta totuudesta ei ole oikeaksi totuudeksi, jonka sinä hyvin tiedät. Siksi kai sinua ei käsite totuus totuudesta kiinnosta, etkä halua koko sanaparista kuullakaan.
Valhetta sinulle artikkelissa, toinen ajattelee artikkelin olevan hyvin tehty, joka palvelee tarkoitustaan. On todella aihetta hurrata, koska "siivooja" ja "koulujakäymätön" porukka pesee mennentullen lauman exiä, jonka paras aines ei saa yhtäkään fiksua, sympaattista ja myötätuntoista hemmoa kehiin.
Jos asiat punnitaan faktoina, artikkeli oli pelkkää harhautusta ja suoranaista valetta. Voihan tuollainen olla hyvin tehty, mutta bullshittiä kaikki tyynni.
Jehovantodistajia ja entisiä sellaisia ei voi vertailla niin kuin juuri teit. Jos entisillä jehovantodistajilla olisi Suomessa 20 000 virallista jäsentä, vuosikymmenten historia järjestäytyneestä ja tiukasti organisoidusta toiminnasta entisinä jehovantodistajina, niin ehkä silloin näitä kahta tahoa voisi vertailla kuten vertasit. Kyseessä on kaksi aivan eri asiaa. Sitä paitsi, entiset jehovantodistajat eivät tunnusta samaa väriä jonkun järjestön johdon vaatimuksesta, he ovat yksilöitä yksilöllisine ajatuksineen ja vakaumuksineen tai vakaumuksettomuuksineen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja