Ohje on mielenkiintoinen, sillä se kannustaa esittämään asian laskelmoidusti, ei totuudenmukaisesti. Näytteessä on kaksi osaa. Ensimmäisessä näytteen Jehovan todistaja, Hannah, on järjestön näkemyksen mukaan liian suorapuheinen, joka korjataan toisessa osassa.
Osa 1:
- Emily: Minusta oli hienoa, että Ashley ja Jessica kertoivat kaikille olevansa lesboja, eikö sinustakin?
Hannah: (virnistäen) Itse asiassa he ovat mielestäni iljettäviä.
Emily: Ohhoh, kuulostat todella ennakkoluuloiselta. Oletko oikeasti tuota mieltä vai puhutko uskonnostasi?
Hannah: Se on Raamatun näkemys, Emily. Lesbot OVAT iljettäviä.
Emily: (sarkastisesti) Aivan sama.
- Emily: Minusta oli hienoa, että Ashley ja Jessica kertoivat kaikille olevansa lesboja, eikö sinustakin?
Hannah: (rauhallisesti) Niin, kunnioitan kyllä Ashleyta ja Jessicaa, mutta en voi sanoa että hyväksyisin heidän tekojaan.
Emily: Ohhoh, kuulostat todella ennakkoluuloiselta. Oletko oikeasti tuota mieltä vai puhutko uskonnostasi?
Hannah: Se on oma näkemykseni, Emily, mutta se perustuu Raamattuun. Ja tiesitkö, että joillain on vääriä käsityksiä siitä, mitä Raamattu sanoo homoseksuaalien kohtelusta.
Emily: Mitä tarkoitat?
Hannah: Raamattu kertoo esimerkiksi, että meidän tulisi kunnioittaa KAIKKIA ihmisiä, riippumatta heidän seksuaalisesta suuntautumisesta.
Emily: Mutta luulin että sinulla on ennakkoluuloja homoja ja lesboja kohtaan.
Hannah: Ei ollenkaan - suhtaudun kielteisesti homoseksuaalisia tekoja kohtaan, en ihmisiä kohtaan.
Emily: En ymmärrä.
Hannah: Katsos... (tauko) minähän en myöskään tupakoi. Itse asiassa pelkkä ajatuskin siitä kuvottaa. Mutta oletetaan että sinä olisit tupakoija. En olisi sen takia ennakkoluuloinen sinua kohtaan, etkä sinäkään olisi ennakkoluuloinen minua kohtaan siksi etten polta, eikö?
Emily: Niin kai.
Hannah: Sama koskee eri näkemyksiä homoseksuaalisuudesta. Jokaisella on oikeus valita. Perustuen siihen mitä olen oppinut Raamatusta, olen valinnut suhtautua torjuvasti homoseksuaalisuuteen, ja arvostan niitä jotka kunnioittavat oikeuttani valita näin.
Emily: Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta.
Näytteen ensimmäisen osan ongelma oli siis se, että se oli liian rehellinen. Osa kaksi korjasi turhan rehellisyyden ja kertoi miten asia tulee esittää. Näytteen surkuhupaisuuden maksimoimiseksi todistajat ohjattiin vielä valehtelemaan, ettei näkemys suinkaan kumpua heidän uskonnostaan vaan on heidän oma näkemyksensä. Siis ohje siitä, ettei tule sanoa että tämä [näkemys] tulee ohjeesta.
JWsurvey: Upcoming 2017 JW Assembly Encourages Witness Youths to Lie About Homosexuality